Veckoreflektion v39.
Vad vi fick två uppgifter som löd-
1. Välj ut ett objekt som betyder någonting för dig.
Gör en så dokumentationsbild på detta objekt tills du är så nöjd som möjligt.
2. Välj ut en syssla som intresserar dig och dokumentera människor som gör denna syssla.
jag valde att fota en gammal guldklocka jag har fått som jag har mycket minnen med. Jag valde efter mycket om och men ett foto som är med mycket rörelse/ skak oskärpa för att jag kände att det gick inte att dokumentera alla minnen med föremålet på något annat sätt. Lite mystiskt, luddigt och tolkas olika för varje människa.
Sedan skulle jag fota minst två människor som utför en syssla. Jag åkte hem till mina vänner och fotade dem i deras vardag men också när jag tvingade dem att spela schack ute och minigolf inne.
Veckan har fått mig mer nyfiken på foto och med ett större engagemang för att fortsätta att fota.
Det jag har gjort i veckan har varit väldigt ”klassiskt” men det ska bli roligt att få fortsätta och förhoppningsvis undersöka mer kring foto och kanske gränslandet foto/ målning.





Digitaldokumentation - Fotovecka
1. Välj ut ett objekt som betyder någonting för dig.
Gör en så dokumentationsbild på detta objekt tills du är så nöjd som möjligt.
2. Välj ut en syssla som intresserar dig och dokumentera människor som gör denna syssla.

ISO200 62mm f/5.3 15.0

2. Att hitta en syssla som intresserar mig va lättare sagt en gjort då det är en bred beskrivning. Jag såg det som så att ta en ”vanlig” syssla och sätta den i en ny miljö gör det mesta intressant. Mina vänner fick spela schack på ett antal olika platser där vi målade upp planen med en griffelkrita och spela minigolf i köket. Jag valde bilden utifrån att jag gillade färgerna, tyvärr låg ISO-talet helt fel vilket har gjort fotot ganska grynigt.
DID.REFL.ASSIGNMENT #1
Det givna assignmentet.
Vi skulle skapa ett assignment till två medstudenter. Assignmentet skulle bestå av ”delar” från tidigare assignment och även inspiration från boken How to be an explorer of the world. Under tisdagen fick vi även höra att det även kunde va fint om vi funderade kring kursplaner och kunskapskrav.
kunskapskraven består av en massa ord som är ganska svåra att sätta fingret på den exakta betydelsen, boken handlade i vår mening om att se och titta på saker på ett nytt sätt och med lite inspiration från föregående termins assignment blev mitt och Pontus assignment det här:
Välj värdeord ur kunskapskraven, vrid, vänd, förminska, fokusera, komponera, prokrastinera, dokumentera.
Vi ville bland annat att de skulle få en större förståelse för vad orden har för ”riktig” betydelse samtidigt som det skulle va ett öppet assignment.
Det assignment jag fick av Emelie och Anders löd:
Sätt på musik med högt tempo, bind för ögonen, dansa fritt från själen tills du blir andfådd. Slå dig ner och fånga det du har inom dig.
Vid första anblick kändes detta som ett fantastiskt härligt assignment och jag började måla upp såpbubblor, fåglar, guld och gröna skogar redan från början.
Dans är fantastiskt och genom dansen har jag fått besöka platser och träffat många olika spännande människor som jag aldrig skulle träffat annars.Detta visade sig va något helt annat. Att dansa med förbundna ögon gör att du inte kan orientera dig, och genom detta tappar otroligt mycket balans.
Min lilla dansstund resulterade i att jag kände mig ensam, övergiven, osäker, hindrad, besviken och för att jag inte kunde orientera mig en aning illamående.
Jag fick definitivt se assignmentet från ett annat perspektiv, jag insåg också att förväntningar kan vara farligt.
ASSIGNMENT 1.
Sätt på musik med högt tempo, bind för ögonen, dansa fritt från själen tills du blir andfådd. Slå dig ner och fånga det du har inom dig.




Känslorna var i stort sätt det motsatta av vad jag förväntade mig och det blev ett ganska tungt assignment. Jag lyckades aldrig riktigt gestalta alla de känslorna som fanns där och det blev flertalet tafatta försök.
Elev till elev Assignment.
Kära Max och Amanda, här är för er dagens assignment.
Mycket nöje önskar Pontus och Lisa.
Välj värdeord ur kunskapskraven, vrid, vänd, förminska, fokusera, komponera, prokrastinera, dokumentera.