Samanfattande Reflektion.
LGBD10
Kursen har bland annat bearbetat vem jag är, hur jag vill vara som lärare och vad jag önskar att få med mig under min utbildning. Jag har i stor omfattning fått ta personliga ställningstaganden och det har varit mycket associativa uppgifter.
kursen i stort har varit en kurs som jag skulle summera som medelmåtta, den har gått åt många olika håll och är svår att få en övergripande uppfattning om. Vi har haft workshops, assignments, litteraturseminarium, föreläsningar, sokratiska samtal och en kortare gestaltningsuppgift. De veckor jag själv har lyckats koppla ihop några av veckans delar har varit mer givande då jag har fått en större förståelse av varför vi har gjort vissa saker och jag har klarat av att sätta dem i ett sammanhang. De veckor jag själv inte förstått sammanhanget och någon annan inte förklarat detta för mig har vi gjort många saker som har känts onödiga även om de ibland var roliga. Förhoppningsvis har det givit mig förståelse för saker som jag själv inte har lyckats reflektera över som det ibland kan vara med estetiska läroprocesser, helt enkelt att jag har lärt mig många olika saker runtomkring det som jag trodde jag skulle lära sig.
litteraturseminarierna har varit bra då det har givit ett tillfälle att diskutera med de andra hur man har uppfattat litteraturen, det har också varit ett bra tillfälle att ta upp delar jag inte har förstått.
Dock hade jag önskat att vi fått lite mer sidhänvisningar i böckerna då det ibland har blivit ganska mycket information när hela boken ska läsas och det blir ofta svårt att förstå vad som är viktigt. Ett alternativ skulle va att dela upp boken på flera gånger då jag/vi får tillfälle att mer ingående reflektera över ett specifikt område.
Vygotskijs Barn och kreativitet var den boken som genererade mest funderingar och som jag är uppriktigt glad över att den var med på litteraturlistan, otroligt intressant bok som jag var högst skeptisk till i början.
Assignmentsen har varit intressanta när vi har diskuterat dem. Att få se hur mina klasskamrater har reflekterat över de meningar vi har fått och vad mina verk har konnoterat och givit upphov till för privata associationer hos dem.
Att få assignments har givit mig tankar om vad man ger för uppgifter och varför man ger uppgifter i skolan. Jag tror även att det har varit bra att ha en första omgång där vi har fått uppgifterna tilldelade oss, om vi själva ska ge varandra assignments i senare kurser.
En del av de uppgifter vi har gjort under kursens gång kan jag inte förklara varför vi har gjort. Stora delar av kursen har känts som en introduktion till våra år på Hdk. Mycket olika saker har gåtts igenom men det har bara skrapats på ytan. Som t.ex. den bildanalys föreläsningen vi hade. Jättebra men väldigt grundläggande och jag skulle önska att det kommer mer!
Under kursen har jag tänkt mycket på varför jag vill undervisa i ämnet bild och om det verkligen är viktigt som ett skolämne, något som jag tyvärr kände mig säkrare på innan kursen började. Jag har även funderat mycket runt den konsten som finns ute i samhället som vi omger oss med dagligen. Ser vi den, uppskattar vi den och ser vi den som konst är frågor som jag troligtvis bär med mig till nästa kurs.
Länkar:
Assignments: http://lisapalinjen.blogg.se/category/assignments.html
Reflektioner: http://lisapalinjen.blogg.se/category/reflektioner.html
Konst och bok: http://lisapalinjen.blogg.se/category/konst-bok.html