Samanfattande Reflektion.

LGBD10

Kursen har bland annat bearbetat vem jag är, hur jag vill vara som lärare och vad jag önskar att få med mig under min utbildning. Jag har i stor omfattning fått ta personliga ställningstaganden och det har varit mycket associativa uppgifter.

 

kursen i stort har varit en kurs som jag skulle summera som medelmåtta, den har gått åt många olika håll och är svår att få en övergripande uppfattning om. Vi har haft workshops, assignments, litteraturseminarium, föreläsningar, sokratiska samtal och en kortare gestaltningsuppgift.  De veckor jag själv har lyckats koppla ihop några av veckans delar har varit mer givande då jag har fått en större förståelse av varför vi har gjort vissa saker och jag har klarat av att sätta dem i ett sammanhang. De veckor jag själv inte förstått sammanhanget och någon annan inte förklarat detta för mig har vi gjort många saker som har känts onödiga även om de ibland var roliga. Förhoppningsvis har det givit mig förståelse för saker som jag själv inte har lyckats reflektera över som det ibland kan vara med estetiska läroprocesser, helt enkelt att jag har lärt mig många olika saker runtomkring det som jag trodde jag skulle lära sig.


litteraturseminarierna har varit bra då det har givit ett tillfälle att diskutera med de andra hur man har uppfattat litteraturen, det har också varit ett bra tillfälle att ta upp delar jag inte har förstått.
Dock hade jag önskat att vi fått lite mer sidhänvisningar i böckerna då det ibland har blivit ganska mycket information när hela boken ska läsas och det blir ofta svårt att förstå vad som är viktigt.  Ett alternativ skulle va att dela upp boken på flera gånger då jag/vi får tillfälle att mer ingående reflektera över ett specifikt område.
Vygotskijs Barn och kreativitet var den boken som genererade mest funderingar och som jag är uppriktigt glad över att den var med på litteraturlistan, otroligt intressant bok som jag var högst skeptisk till i början.


Assignmentsen har varit intressanta när vi har diskuterat dem. Att få se hur mina klasskamrater har reflekterat över de meningar vi har fått och vad mina verk har konnoterat och givit upphov till för privata associationer hos dem.
Att få assignments har givit mig tankar om vad man ger för uppgifter och varför man ger uppgifter i skolan.  Jag tror även att det har varit bra att ha en första omgång där vi har fått uppgifterna tilldelade oss, om vi själva ska ge varandra assignments i senare kurser.


En del av de uppgifter vi har gjort under kursens gång kan jag inte förklara varför vi har gjort. Stora delar av kursen har känts som en introduktion till våra år på Hdk.  Mycket olika saker har gåtts igenom men det har bara skrapats på ytan. Som t.ex. den bildanalys föreläsningen vi hade. Jättebra men väldigt grundläggande och jag skulle önska att det kommer mer!
Under kursen har jag tänkt mycket på varför jag vill undervisa i ämnet bild och om det verkligen är viktigt som ett skolämne, något som jag tyvärr kände mig säkrare på innan kursen började. Jag har även funderat mycket runt den konsten som finns ute i samhället som vi omger oss med dagligen. Ser vi den, uppskattar vi den och ser vi den som konst är frågor som jag troligtvis bär med mig till nästa kurs.

Länkar:
Assignments: http://lisapalinjen.blogg.se/category/assignments.html

Reflektioner: http://lisapalinjen.blogg.se/category/reflektioner.html

Konst och bok: http://lisapalinjen.blogg.se/category/konst-bok.html

 

 


Reflektion v 12

 
V 12.
Denna veckan hade vi gestaltning måndag till onsdag och redovisning på torsdagen.
Veckans gestaltningsuppgift var :
Gör din egen lärarväska.
I väskan ska din: penna, pensel, måttband, block, telefon och keps vara. Behöver du något annat i din lärarväska? Gör det!

min tolkning blev något annorlunda då jag valde att tolka sakerna som metoder och verktyg som vi ska ha med oss i läraryrket.  Resultatet blev en vändbar stor väska där all kunskap och erfarenheter får plats, en skulptur som visar på många delar jag önskar ha med mig som lärare, att få vara det multiverktyget som en lärare ska vara och en keps med mycket ”minne”.
Det blev även en lite film som visar på tålamod. 
Filmen hittar du HÄR.



 
 

KÖP DIG FRI!

Köp dig fri!


Som min egenvalda bok valde jag boken Köp dig fri som är skriven av Ingrid Sommar och Susanne Helgeson.

Boken handlar om design överlevnad och konsumtion.
Den ställer frågor som inte är nya för många människor men som är väldigt viktigt att ta upp igen och igen och igen.

Tanken var att vi skulle låna en bok om något vi inte visste något om så jag lånade boken nedan först. Men det var bara en massa fina bilder och bra inspiration, men jag ”lärde” mig inget.

 

Så jag gick över till Köp dig fri boken. Jag måste först erkänna att jag tycker att bokens titel är härligt ironisk, skulle vi känna bättre samvete om vi köper en massa saker som vi ändå inte behöver enbart för att de är ”Bra” producerade!?
Boken tar upp svårigheter i att vi inte bara kan sluta köpa och producera men att vi måste at vårt ansvar i vad vi konsumerar och hur vi gör det. Något som inte bara designen kämpar med utan även konsten.

”ingen poäng med att köpa bra saker i bra material om de ska bytas ofta” Fredrik Färg
& Emma Blanche, designers och konstnärer.
 Vad för material använder vi i skolorna och varför gör vi de? 

Veckoreflektion v11.

V 11.
Veckan började med en massa läsande,  Det kreativa ögat,  när vi  sen hade föreläsning och seminarium  var det väldigt skönt att någon ”utifrån” ifrågasatte saker som vi i klassen diskuterat.
Utan att få några läshänvisningar och utan att egentligen inte ha någon större bakgrundskunskap blev boken ganska tung. Resultatet var att vi klämde in ett seminarium till. Innan dess skulle vi skulle få lite hänvisningar och frågor att förhålla oss till när vi förbereder oss inför seminariet.

Veckans assignment gick trögt för mig på grund av lite material strul så uppgiften blev inte klar fören dagen efter.

 

Tyvärr missade jag veckans workshop (kopia/lån/remix/samplings-workshopen), så jag fick sitta hemma och klippa klistra i mina kopior.

Vi skulle ta 3 kopior på en gestaltning vi gjort under våren, sedan skulle vi ta 5 olika bilder ur böcker och ta 3 kopior på varje bild.  Efter detta skulle något lånas från någon annan vilket blev svårt att göra hemma men jag tog en 6e bild. Bilderna skulle sedan kombineras ihop och ges en titel.
Tyvärr så tror jag inte detta gav mig på långa vägar så mycket som om jag skulle suttit med klassen och gjort detta då det ofta tillför otroligt mycket och se hur andra tänker och kombinerar bilderna.


Helene Schjerfbeck – Konstmuseet.

Helene schjerfbeck är en finlandssvensk målare (1862-1946)  och på utställningen visades självporträtt, porträtt, stilleben och landskap.

En skicklig målare som efter att ha sätt Bruce Naumans utställning kändes behaglig. I vanliga fall skulle jag troligtvis ha tyckt utställningen var traditionell och tråkig men omständigheterna fick mig hitta ett lugn i den tysta utställningshallen jag gick runt och fascinerades över vilka små medel man kan åstadkomma väldigt mycket. Framför allt i många av de enklare stilleben hon gjort.




Bruce Nauman – Konstmuseet.

 

Bruce Neuman är enligt Göteborgs konstmuseum - 

"En av de mest betydande konstnärerna i världen idag och en av få som verkligen spränger gränser med sitt konstnärskap"

Bruce Nauman, Anthro/Socio,1992. Hamburger Kunsthalle, Hamburg.

Bilden ovan är videoinstallationen Anthro/Socio från 1992 , ett verk som tydligen ska va helt fantastiskt. I min mening var det fruktansvärt. Rullande huvuden som skrek Eat me Feed me Help me Hurt me, samtidigt vilket bara va otroligt jobbigt. Jag önskade mig därifrån så fort som det bara gick, jag tvingade mig själv va kvar en stund för att läsa lite om verket och på något sätt försöka förstå. 

 
Verket ovan var troligtvis det enda som jag uppskattade under utställningen. Orden tändes och släktes en efter en och blev för mig meditativ. Det klickande ljudet som var varje gång ljuset slogs på och av bidrog även det till verkets meditativa framhållning. Att jag personligen är fascinerad av ljus kan ha varit en av anledningarna till varför jag uppskattade detta.
Tyvärr hördes videoinstallationen ekandes i hela lokalen och inte bara i rummet där den visades, så Eat me Feed me Help me Hurt me ljudet blev en del av allt. 

 
 
 

ASSIGNMENT #7

Assignment 7.

UNDER MIN JACKA
under min jacka
under min jacka

vad finns.

ASSIGNMENT #6

Veckans assignment löd :Förflytta dig mellan punkt A och punkt B. Ta en annan väg tillbaka. Dokumentera.


 

Jag förflyttade mig från från mitt hem till Domkyrkan med vagn nr 6.
Gick till gymmet, tränade, mötte efter det upp Liana och tog vagn nr 11 och åkte på andra sidan stan tillbaka till hållplats Allhelgonakyrkan.
Gick sedan hem till Micaela och gick på vägen dit lite vilse.
Vi åt en lång brunch och gick sedan den "rätta" vägen tillbaka till hållplatsen där jag vinkade av de klasskompisarna som skulle in mot stan innan jag gick hem.

 

Reflektion v 10

 
V10
 Veckan startade med föreläsning och litteraturseminarium!
Det var det Vygotskijs bok, Fantasi och kreativitet i barndomen som stod på schemat.
en bok jag inte riktigt såg fram emot att läsa, sovjetiskt 30-tals psykologi klingade inte jätte bra i mina öron. Men det var troligtvis den bok under denna terminen som givit mig mest och som jag anser har varit mest intressantast så här långt!
jag kunde inte hålla med Vygotskij i allt som stod skrivet men i förvånansvärt mycket och i stort sätt rakt igenom väldigt intressant.
under seminariet blev vi uppdelade i tre grupper som fick 2-3 kapitel vardera som de skulle koka ner essensen av och detta använda allt eller en del till att föra en liten mini lektion för oss andra på ca 20 min .
även om det var en väldigt kort förberedelsetid och ”lektionstid” så var det väldigt givande att få omsätta det man hade lärt sig på ett handfast sätt.

Även tisdagen var en av mina favoriter denna vecka.
Allt började med att vi skulle förfölja folk på stan i 30 min. efter detta skulle vi skissa 4 skisser från den platsen vi hamnade och skriva ner 5 ord.
Tillbaka på HDK skulle alla skisser läggas ut på golvet och vi skulle välja en var.
Vi fick vi alla samma text där vi skulle stryka över alla ord på en rad utom ett. För att sedan skriva en bildtext till skissen vi valt med de orden vi inte strukit över.
Senare skrev vi en massa med olika ändamål. Den sista texten lästes upp och handlade om vår utvecklingsson.

Vi hade i slutet på dagen pratat om varandras saker och reflekterat över vår egen process.
Personligen anser jag att det skulle va en bra metod att använda ute på skolor. När man delar upp uppgiften känns den inte övermäktig och prestationsångest uppstår inte lika lätt.

Min vänsterhandsskiss och Micaelas bildtext.

Lianas " utan att titta på pappret" skiss och min bildtext.

 
Och sist några av våra vackra vykort som vi skickade världen över... snart i en brevlåda nära dig!
 
 

Reflektion v 9

V9.
Började veckan med feber. Fick sedan en bra ”start” senare i veckan när jag åkte ut till saltholmen med två vänner för att genomföra veckans assignment. Det var väldigt roligt och givande att involvera dem i veckans assignment som bestod av mycket tanker från min sida kring vad en plats (geografisk, kulturell eller mental) är och hur man försvarar något. Är att försvara samma som att skydda? Gör man det med våld, verbalt eller genom att hindra?
 
Veckans sokratiska samtal fick vi själva bestämma vad de skulle handla om. Det blev en diskussion om hur Disneyfilmer har format oss genom vår uppväxt på gott och ont och en som handlade om vem som får kalla sig för konstnär och hur långt man får gå.
HÄR är ett exempel från "konstnären/graffitimålaren" men tagen Nug (som har en magisterexamen i fri konst från konstfack)

Reflektion v 8

 V 8
Det här var en rörig vecka.
Flyttade föreläsningar, assignments som trillar in flera på samma vecka och på oväntade dagar.
Vi hade bildanalys med ”30:orna” vilket var trevligt.  Bra föreläsning, men väldigt grundläggande. Hoppas att bildanalysföreläsning är ett återkommande tema.

Litteraturseminariet denna veckan hade även en gestaltande del vilket var en oväntad men välkommen tvist.
Vi skulle ta ett citat, en del eller ett ord i boken och gestalta detta i en 3d form.

Jag valde att gestalta kunskap, eller vägen till kunskap. Hur många oväntade saker man måste lära sig för att förstå den aktuella frågan (kärnan) eller hur mycket man lär sig när man får ta sig an ett problem själv. Inte bara det du faktiskt undrade från början utan även mycket runtomkring som du har lärt dig undertiden i ditt kunskapssökande.

Kändes bra att få tänka till lite extra på något ur boken och på något sätt få gå till botten med det.

 

    
 
 
 




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Assaignment (4) 5

Veckans assignment:

EMELLAN ALLA MÄNNISKOR 
OSYNLIGT UTRYMME MED INNEHÅLL,

TA TAG OCH SYNLIG GÖR

 
 
Jag tolkade det som att vi alla människor har relationer och känslor emellan oss. Sådant som inte syns. Om det inte syns hur ska jag då kunna lyfta fram det?
jag visade på detta genom att ” knyta” samman människor men en tråd, en tråd som inte syns för blotta ögat. En tråd som visar på hur vissa människor har kopplingar till varandra. Är de kanske gifta, syskon, bästa vänner, släckt på längre håll, kollegor, före detta kollegor, stått i samma buss kö, har lika skor….. vad vet jag, tolka fritt.